sobota 12. septembra 2015

The Martian - Andy Weir


"100% nepoložiteľné. Skvelé SIENCE fiction. Marťan by mal byť na tvojom zozname kníh."

Ak ste fanúšikmi sci-fi tak ste túto knihu už pravdepodobne čítali a ak nie tak by ste mali. Príbeh o astronautovi Markovi Watneym, ktorý uviazol na Marse, snažiaci sa prežiť všetky pasti na červenej planéte. S pomocou NASA, sa snaží dostať domov každou možnou cestou.

Váčšina z nás o Andym Weirovi nikdy nepočula, ale vďaka jeho prvému publikovanej knihe, je z neho dobre známy autor.
Ja som sa prvýkrát o knihe dopočula od kamarátky, ale rozhodla som sa ju prečítať až po tom, čo som si pozrela trailer k filmu s námetom tejto knihy. Myslela som, že by to mohlo byť dobré čítanie a rýchlo som si kúpila e-knihu.
Nie je to len fikcia o budúcnosti, je to ozajstná vedecko-fantastická kniha. A vedecko myslím naozaj vedecká, s ťažko porozumiteľnými faktami. (Možno nie tak ťažkými.) Ale môžte vidieť, že Andy nie len nejaký autor v informáciami z Googlu.
Moja ďalšia obľúbená vec na tejto knihe je postava Marka Watneyho. Naozaj milujem ako na konci jednej časti je všetko ok a ďalšia začína ako "Som v riti!" Milujem ako je to zábavné a napínavé. jeho výroky sú skvelou časťou knihy. Postava Marka Watneyho je vlastne taká, ktorý potrebujeme aj v realite.
Ďalšia vec, ktorá sa možno bude páčiť aj vám, je, že si nemôžete byť istý šťastným koncom do poslednej stránky.
Spoiler!

(A je skvelé ako je to dramatické a napínavé bez jedinej umierajúcej postavy.)

Ukážky:
"Nijaký plán neprežije prvý kontakt s realitou."

" Ak sa v horách stratí turista, ľudia zorganizujú pátranie. Ak dôjde k vlakovému nešťastiu, stoja v rade na darovanie krvi. Ak zemetrasenie zrovná mesto so zemou, z celého sveta tak pošlú humanitárnu pomoc. Je to tak fundamentálne ľudské, že sa to prejavuje vo všetkých civilizáciách bez výnimky. Áno, nájdu sa debili, ktorým je to jedno, ale nekonečne ich prevyšujú počty tých, ktorým záleží na druhých ľuďoch."

"Len pre poriadok... nezomrel som na šiesty sol. Zvyšok posádky si zjavne myslí, že áno, a ja im to nevyčítam. Možno za mňa vyhlásia aj štátny smútok a na mojej stránke na Wikipédii sa bude písať: "Mark Watney je jediný človek, ktorý zomrel na Marse"

~

"100% unputdownable. Realy great SIENCE fiction. The Martian should be on you reading list."

If you are a sci-fi fan you have probaly read this and if you haven´t than you should. The story about astronaut, Mark Watney, who gets stucked on the Mars, doing everything to survive all traps on the red plane. With NASA behind his back, trying to get home every possible way.
Most of us have never heard about Andy Weir before but because of his first published novel he is now a well-known author.
I´ve first heard about this book from my friend but I decided to read it after I saw the trailer to the film based on this novel. I thought it might me a nice reading and I quickly bought the e-book.
It´s not just fiction about future, it´s real sience fiction. And sience, I mean with real sience, hardly understanding facts. (Maybe not that hard.) But you can see that Andy is not just any author with informations from google.
My another favourite thing about this book is Mark Watney´s character. I absolutely love how in the end of one part is everything ok and the beggining of the other one starts like "I´m pretty much fucked". Just love how funny and thirilling that is. His quotes are really great part of the book. Character of Mart Watney is actually one we need in real life.
Another thing maybe even you´re gonna like is that you can´t be sure about happy ending till the very last page.
Spoiler alert!

(And it´s amazing how it is dramatic and thirilling without any character dying.)

Samples
"No plan survives first contact with the enemy."

"If a hiker gets lost in the mountains, people will coordinate a search. If a train crashes, people will line up to give blood. If an earthquake levels a city, people all over the world will send emergency supplies. This is so fundamentally human that i™s found in every culture without exception. Yes, there are assholes who just don´™t care, but they a™re massively outnumbered by the people who do. "

"For the record I didn´™t die on Sol 6. Certainly the rest of the crew thought I did, and I can´™t blame them. Maybe there´™ll be a day of national mourning for me, and my Wikipedia page will say,  Mark Watney is the only human being to have died on Mars."

2 komentáre:

  1. necitala som ju, ale sci-fi mam rada.. a citala som inu knihu s tym istym nazvom :D .. a obalka tejto mi pripomina obal jedneho albumu nejakej americkej skupiny .. :D kazdopadne je pekny :).. takze pozriem sa na nu

    OdpovedaťOdstrániť
  2. sci-fi knihu by som kedysi velmi razne zavrhla, ale moja reading challenge ma donutila pozerat sa na tento zaner trochu inak. myslim, ze ak budem mat moznost tuto knihu si precitat, tak po nej urcite siahnem, pretoze vyzera naozaj zaujimavo :)

    OdpovedaťOdstrániť